Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Business Controller

Business Controller

Werkervaring interimmanager

Interim management opdrachten

Periode: februari 2012 tm heden
Organisatie Functie
NWO, De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek financiert vele toponderzoekers aan universiteiten en instituten en geeft sturing aan de Nederlandse wetenschap via subsidies en onderzoeksprogramma' Business Controller, Auditor
Geesteswetenschappen, Exacte Wetenschappen

Verantwoordelijkheden Tot nu toe behaalde resultaten
• Aansturen, bewaken en ondersteunen van de planning- & controle cyclus.
• Doorontwikkeling Planning & Control processen en systemen.
• Adviseren op financieel-economisch gebied. • Rapportages 2012 (intern en extern)
• Opzet van Audit inzake schuldpositie subsidies.
• Uitvoering stelselwijziging conform richtlijn jaarrekening RJ660 voor onderwijsinstellingen.
• Diverse veranderkundige adviezen.



Periode: Maart 2011 tm November 2011
Organisatie Functie
IBA, Ingenieurs Bureau Amsterdam (circa 350 fte.)
is het advies- en ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam. IBA heeft expertise op het gebied van constructies, infrastructuur, verkeer, milieu, stedelijk groen en openbare ruimte.
Business Controller ( 0,5 fte).
Kwartiermaker
Projectleider MARAP
Verantwoordelijkheden Tot nu toe behaalde resultaten
• Aansturen, bewaken en ondersteunen van de planning- & controle cyclus.
• Doorontwikkeling Planning & Control processen en systemen.
• Adviseren op financieel-economisch gebied.
• Kwartiermaker Business Control functie • Rapportages 2011 (intern en extern)
• Invoering van prognoses
• Procesverbetering offerte ==> factuur
• Advies kostprijzen / verkoopprijzen
• Advies organisatie flexibele schil
• Controller gepositioneerd als business partner




Periode: April 2010 tm Mei 2011
Organisatie Functie
De Kubus (circa 80 fte.) is een culturele instelling Lelystad met o.a. volgende producten/diensten.
-Muziek, dans en beeldend onderwijs
-Organisatie culturele projecten
-Poppodium
Business Controller ( 0,5 fte).
Projectleider Implementatie ERP
Verantwoordelijkheden Tot nu toe behaalde resultaten
• MT lid
• Aansturen, bewaken en ondersteunen van de planning- & controle cyclus.
• Adviseren op financieel-economisch gebied.
• Finananciele inrichting ERP-systeem (Navision)
• Implementatie nieuwe financiële systeem (Navision)
• Toetsen en evalueren van de opvolging van aanbevelingen door de in- externe accountants en overige partijen.
• Bedrijfsplan poppodium/Kubus.
• Invoering & doorontwikkeling nieuw control-model.
• Vernieuwde Jaarrekening 2009.
• Rapportages 2010.
• Begroting 2011
• Ontwerp en invoering nieuwe planning & control cyclus.
• Implementatie nieuwe financiële systeem.



Periode: September 2009 tm december 2009
Organisatie Functie
Provincie Zuid-Holland / Directie omgevingsdiensten
(300 fte) is verantwoordelijk voor Milieu beleid, Handhaving, Vergunningverlening en Bodemsanering.
Business Controller Directie Omgevingsdiensten
(coördinator accountteam juridisch en financieel advies)
(80%).

Verantwoordelijkheden Tot nu toe behaalde resultaten
• Planning & control producten
• Jaarrekening
• Advisering inzake beleidsnota’s
• Toetsclub beleidsnotities
• Leiding aan accountteam. • Oplevering Q3 Directierapportage.
• Oplevering 2010 Directieplan
• Planning jaarrekening 2009
• Financieel advies
• Verbetering samenwerking team
• Verbeterplan afdeling


Periode: November 2008 tm september 2010
Organisatie Functie
Provincie Flevoland (400 fte) Senior adviseur concern control (100%).
Vanaf september 2009 (20%)

Verantwoordelijkheden Tot nu toe behaalde resultaten
• Concernbrede projecten zoals:
o Risico management
o Rekenkamerprojecten
o Burgerjaarverslag cijfers
o Advisering planning & control
o Programma control • Inventarisatie & analyse strategische risico’s 2009.
• Plan van aanpak risico management
• Advies stuurinformatie afdelingen
• Advies inzake proces strategische doelstelling formulering 2010.
• Advies vereenvoudiging planning & control cyclus.

Periode: Augustus 2008 tm maart 2009
Organisatie Functie
De Kubus (circa 80 fte.) is een culturele instelling Lelystad met o.a. volgende producten/diensten.
-Muziek, dans en beeldend onderwijs
-Organisatie culturele projecten
-Poppodium
Business Controller / Hoofd bedrijfsvoering (50%).
(span of control: 8 fte.)
Verantwoordelijkheden Tot nu toe behaalde resultaten
• MT lid
• Aansturen, bewaken en ondersteunen van de planning- & controle cyclus.
• Adviseren op financieel-economisch gebied.
• Verbetervoorstellen doen voor de administratieve organisatie.
• Projectleider invoering projectmatig werken.
• Toetsen en evalueren van de opvolging van aanbevelingen door de in- externe accountants en overige partijen.
• Projectleider aanschaf nieuw administratief pakket.
• Maken van profiel opvolger. • Bedrijfsplan poppodium/Kubus.
• Ontwikkeling control-model.
• Voorbereiding invoering ERP pakket
• Jaarrekening 2008.
• Verbetering planning & control cyclus.
• Verbetering bedrijfsvoering (invoering projectmatig werken).
• Continuïteit afdeling


Periode: Maart 2007 t/m januari 2008
Organisatie Functie
Het Kadaster (circa 2000 fte.) is verantwoordelijk voor de basisregistratie Kadaster (o.a. hypotheken) en de basisregistratie Topografie. Tijdens mijn opdracht werd de organisatie omgevormd van een regionale organisatie naar een product/dienst ingedeelde organisatie.
Business Controller van achtereenvolgens de Hoofdkantoor afdelingen en Regio Noord & Oost. (span of control: 15 fte.)

Verantwoordelijkheden Behaalde resultaten
• Aansturen, bewaken en ondersteunen van de planning- & controle cyclus.
• MT lid regio’s
• Adviseren op financieel-economisch gebied.
• Verbetervoorstellen doen voor de administratieve organisatie.
• Projectleider uniformering projectadministraties.
• Transitie coördinator hoofdkantoorafdelingen administraties.
• Toetsen en evalueren van de opvolging van aanbevelingen door de in- externe accountants en overige partijen.
• Projectleider wegwerken van achterstanden bij projectadministratie.
• Adviseur van SSC. • Rust en teamgeest teruggebracht in finance team van de hoofdkantoor afdelingen.
• Verbetering van de rapportages.
• Goedgekeurde rapportages.
• Invoering van Balanced score card bij SSC.
• Ontwikkeling van “landelijke” projectenadministratie.
• Conversie van administraties.
• Procesbeschrijvingen & AO/IC
• Geruisloze overgang van de administraties naar SSC.
• Workaround ontwikkeld voor crediteurenadministratie.
• Opvolging ongevraagd advies (inrichting crisisteam crediteuren).




Periode: September 2006 t/m Februari 2007
Organisatie Functies
Directie Middelen (circa 250 fte.) van de Provincie Noord Holland. De provincie is begin 2006 gereorganiseerd naar het Directiemodel Beleid, Uitvoering en Middelen. Tijdens mijn opdracht was de organisatie zich nog aan het uitkristalliseren.
Business Controller (span of control 3 fte.) en Account Manager financieel advies van SSC (span of control 12 fte.)

Verantwoordelijkheden Behaalde resultaten
• Bijdragen aan het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen door de business partners te voorzien van financiële, operationele en managementinformatie.
• Adviseren op financieel-economisch gebied;
• Aansturen van advies en control team.
• Aansturen, bewaken en ondersteunen van de planning- & control cyclus.
• Risicomanagement.
• Verbetervoorstellen doen voor administratieve organisatie en procesmanagement.
• Toetsen en evalueren van de opvolging van aanbevelingen door de in- externe accountants en overige partijen.
• Adviseren over controlevraagstukken en het controlebewustzijn helpen ontwikkelen.
• Kwaliteit en tijdigheid van financiële beleidsadviezen van afdeling financieel advies. • Van “out-of-control” naar “in-control”.
• Goedgekeurde jaarrekening van Middelen.
• Rust gebracht in financieel adviesteam
• Doorontwikkeling van adviesproducten.
• Procesverbetering interne adviestraject.
• Implementatie van datawarehouse (SAP-BI).
• Nota Interne verrekening van overhead kosten.
• Opstarten periodieke afsluiting van administratie.
• Nota taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de financiële functie.



Periode: Maart 2006 t/m juni 2006
Organisatie Functie
Literaire uitgeverij Prometheus / Bert Bakker / Vassallucci. (circa 40 fte.)
Dit is een Literaire Uitgeverij aan Herengracht te Amsterdam en maakt deel uit van PCM Algemene boeken.
Business Controller
Span of control: 4 fte.
Verantwoordelijkheden Behaalde resultaten
• Aansturen, bewaken en ondersteunen van de planning- & control cyclus.
• Adviseren op financieel-economisch gebied.
• Aansturen van administratief team.
• Risicomanagement.
• Verbetervoorstellen doen voor administratieve organisatie en uitgeefproces.
• Toetsen en evalueren van de opvolging van aanbevelingen door de in- externe accountants en overige partijen.
• Personeelsadministratie.
• Royalty afrekeningen naar auteurs. • Goedgekeurde periodieke rapportages.
• Spoed project Royalty afrekeningen succesvol afgerond
• Werving en inwerken van nieuwe business controller.
• Continuïteit afdeling






Periode: December 2005 t/m Februari 2006
Organisatie Functie
PCM Algemene Boeken: Holding voor zes Uitgeverijen (circa 250 fte.) . Tijdens mijn opdracht was er een grote druk van de nieuwe aandeelhouders om meer winst te behalen. Projectleider inrichting Shared Service Center.


Verantwoordelijkheden Behaalde resultaten
• Verbetering van de financiële functie van zes Uitgeverijen. • Advies: nog geen shared service center mogelijk
• Advies aanpassing van aantal software programma’s
• Meer samenwerking en kennisuitwisseling tussen de zes uitgeverijen inzake interne organisatie



Periode: Februari 2005 t/m September 2005
Organisatie Functie
Shared Service Center Midden. (circa 250 fte.)
De Dienst Justitiële Inrichtingen heeft besloten een aantal ondersteunende diensten onder te brengen in "Shared Service Centers". Het Shared Service Center Midden is november 2004 na een pilot operationeel geworden. De organisatie moest zich nog uitkristalliseren tijdens mijn opdracht.
Teamleider Financieel Advies & Business Controller SSC. (Span of control 16 fte.)

Verantwoordelijkheden Behaalde resultaten
• (Efficiënt) produceren van tijdige en betrouwbare financiële jaar/maandcijfers voor circa 20 gevangenissen.
• Adviseren op financieel-economisch gebied.
• Aansturen van advies en control team.
• Aansturen, bewaken en ondersteunen van de planning- & control cyclus.
• Risicomanagement.
• Verbetervoorstellen doen voor administratieve organisatie en procesmanagement.
• Toetsen en evalueren van de opvolging van aanbevelingen door de in- externe accountants en overige partijen.
• Leiding geven aan de afdeling op zodanige wijze dat rapportages tijdig en juist worden opgeleverd. O.a. door teamvorming en coaching.
• Ontwikkelen van de samenwerking tussen de Controllers van de Inrichtingen en de afdeling zodanig dat de kwaliteit van de rapportages toegenomen is.
• Implementatie van het INK model op de afdeling.
• Verbeteren van de samenwerking van de afdeling en de andere afdelingen binnen het SSC.
• Vereenvoudiging en verbetering van het rapportage proces door o.a. de rapportages te automatiseren en te uniformeren.





Jaar Organisatie Functie Taken Bereikte resultaten
01-99 tm 08-99 Gemeente Utrecht (DSB) (500 fte) Plaatsvervanger hoofd planning en control Leiding administratie (2fte),
Planning & conrtol,
Populair, jaarverslag,
Aanbestedingen Continuïteit, Jaarrekening, verbetering jaar werkprocedure,
09-99 tm 01-00 Saatchi & Saatchi Reclamebureau (30 fte) Business Controller Planning & Control, Advies Continuïteit, van “out of control” naar “in control” , ontwikkeling management rapportages.
01-00 tm 09-00 SMD, Educatieve Uitgeverij (70 fte.)
Business Controller Leiding administratie en verkoop binnendienst (10 fte), Planning & Control, Advies Continuïteit
Goedgekeurde jaarrekening.
Voorsorteren voor fusie
Verbetering projectrapportages.

10-00 tm 03-01 Laurus supermarkten , hoofdkantoor
(34000 fte) Business Controller / Hoofd holding administratie Leiding financiële administratie en betaaladministratie (15 fte), Planning & control Continuïteit werkzaamheden in crisissituatie.

05-01 tm 01-03 TPG-post, hoofdkantoor Business Controller van de hoofdkantoor afdelingen. Leiding aan team controllers (6 fte), Planning en control hoofdkantoor Continuïteit
Stabilisering cijfers,
Ontwikkeling controlfunctie, SAP implementatie, Invoering datawarehouse
03-03 tm 04-04 Prometheus / Bert Bakker / Van Goor / Meulenhoff Financieel Directeur
Verantwoordelijkheid bedrijfsvoering.
Leiding geven aan administratie crisisteam 6 tot 10 fte. Weer in de zwarte cijfers.
Van financieel onbewust naar financieel bewust uitgeven.
Van “out-of-control”naar “in-control”.

Opleiding interimmanager

HEAO BE, HOFAM, Verandermanagement SIOO & Nyenrode

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Business Controller voor project- en programma werkende (non)profit organisaties. Levert met name vanuit het financiële perspectief een bijdrage aan de ontwikkeling en uitvoering van de organisatie strategie. Is sterk in het leveren van stuurinformatie over de daadwerkelijke uitvoering van de organisatiestrategie. Vanuit de positie van business partner wordt o.a. gekeken naar risico’s en effectiviteit van primaire en secundaire processen. Bij de uitvoering van interventies beschouw ik mijzelf als een mensgericht “veranderaar” die zich richt op duurzame verbeteringen in organisaties.


Talenkennis interimmanager

Nederlands

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :