Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

CFO, Fin.directeur, Fin. Manager, Business controller

CFO, Fin.directeur, Fin. Manager, Business controller

Werkervaring interimmanager

Organisatie: Nederlandse Expert Groep B.V. (consumenten electronica retail)

Functie: Manager Operations/CFO
Periode: augustus 2008 – oktober 2009

Taak:
Lid van het Directie Team. Verantwoordelijk voor de afdelingen Finance, Financial Services, Databasebeheer, ICT, Service en Kwaliteit en Verkoopsecretariaat (16 medewerkers). Projectverantwoordelijk voor de implementatie van Microsoft-AX (ERP).

Actie:
Financieel masterplan opgesteld voor de franchisers voor de ombouw naar het nieuwe winkelconcept C2010 (restyling). Plan opgesteld voor intensieve begeleiding (o.a. commercieel, organisatorisch en financieel (cash flow)) van de franchisers. Introductie van de nieuwe juridisch structuur in samenwerking met advocaat, notarissen en leden van de herstructureringscommissie.

Resultaat:
Het financiële masterplan C2010 en de daarin gemaakte keuze voor de uitvoering werd enthousiast ondersteund door het voltallige RvC. Oprichten van een nieuwe BV, aantrekken centrale kredietlijn voor de franchisers, opstellen diverse contracten.
Opstellen van een P&C cyclus, met daarin o.a. iedere twee maanden een aantal financiële rapportages die werden besproken met de Raad van Commissarissen.


Werkgever: Jan Linders B.V. (FMCG/Retail)
Omzet: € 300 miljoen
Personeelsleden : 2.700
Functie: Finance manager
Periode: december 2004 – juli 2008

Taak:
Eindverantwoordelijk voor de afdeling Finance en Control (17 medewerkers), waarvan 3 rechtstreeks door mij werden aangestuurd (Business Controller, Hoofd Administratie en Hoofd Salarisadministratie).
Lid van het directieoverleg (vanaf 2de helft 2007). Lid van het MT Interne Zaken (Interne Zaken bestaat uit Fysieke en Administratieve Logistiek, HRM, ICT, Finance).
Verantwoordelijk voor diverse projecten o.a. implementatie Torex kassa’s, verfijning van het ERP-systeem, Tijdregistratie en Planningssysteem (Softbrick), SafePay (gesloten Cash Management Systeem)

Actie:
Opstellen en uitvoeren van het financieel beleid. Opstellen van beleidsplannen m.b.t. verzekeringen en risico’s, waardetransporten, banken, financiële ontvlechting van de supermarkt en het vastgoed, managementinformatie, (her)financiering etc.
Wekelijks voorzitter van het F&C werkoverleg. 4-Wekelijks bespreken van de financiële rapportage met de controller. Proceseigenaar van het ESF3-subsidie project.
Contacten onderhouden met accountant, advocaten, bank, Belastingdienst, fiscalist, notaris, subsidieadviseurs.
Lid van het Superunie financieel managers en financieel directeuren overleg.

Resultaat:
Verlagen van het kostenniveau binnen mijn budgetverantwoording (o.a. verzekeringen, waardetransport, bankverkeer).
Aanvraag, begeleiden en indienen van de declaratie m.b.t. ESF3-subsidie.
Samen met het directieteam betrokken geweest bij de due dilligence van EDAH. Door deze case; introductie van een lange termijn begroting, een financieringsaanvraag voorbereid, waardebepalingen van EDAH-filialen.
Management Informatie verder geprofessionaliseerd en geautomatiseerd met BO.
Financiële ontvlechting van de supermarkt en het vastgoed i.v.m. tegengestelde belangen.
Uitrol van Softbrick in de totale organisatie en introductie van SafePay in de nieuwe winkels.
Reorganisatie van de afdeling Finance & Control.
Afsluiten van een nieuw bankcontract voor alle Superunie leden.

Werkgever: Setpoint (herenmode)
Omzet: € 45 à € 50 miljoen
Personeelsleden: ± 325
Functie: Controller
Periode: juli 2001 – november 2004

Taak:
Eindverantwoordelijk voor de financiële, salaris-, logistieke en franchiseadministratie.

Actie:
Gestart met het voorbereiden van een Due Dilligence onderzoek vanwege de participatie van een nieuwe aandeelhouder. Hieruit is een plan ontstaan om de administratie verder te optimaliseren en te professionaliseren.
Rapportages (gevraagd en ongevraagd) maken ten behoeve van het managementteam, de bank, aandeelhouders en franchisers.
Onderhouden van contacten met bank (ook franchise arrangementsaanvragen), verzekeringen, accountant, Belastingdienst, Intres en franchisers. Gesprekspartner voor de franchisers t.a.v. rapportages, kredietaanvraag, verzekeringsportefeuille en budgetteringen.

Resultaat:
De aanwezige systemen (Profashionall, BK Vision, Raet, Intres, ABN AMRO en Finall) via interfaces met elkaar laten communiceren, met als doel snellere en betrouwbare vastlegging.
Invoering van een Planning- en Controlcyclus, o.a. opstellen van de budgetten, investeringsbegroting, cash flow, tussentijdse cijfers, KPI’s en de jaarrekening.
Beheersbaar maken van de organisatie, beperken van de risico’s en aanscherpen AO/IC. Dit wordt ondersteund door diverse software pakketen, waaronder BI-tool (Cognos, Powerplay), planning- en registratiesysteem voor arbeidsuren (Softbrick).


Werkgever: Yacht Finance (Arnhem)
Opdrachtgever: DVVO (Defensie Verkeers- en VervoersOrganisatie)
Functie: Projectmanager en Controller
Periode: april 2000 – juli 2001

Taak:
Controller (3 maanden); aansturen van 4 medewerkers en verantwoordelijk voor de maandelijkse verslaglegging.
Projectleider (1 jaar); verantwoordelijk voor een reorganisatie traject waarin keuzes gemaakt moesten worden tussen de uitvoer van alle administratieve taken te centraliseren of te decentraliseren, met als doel het opheffen van een tussenlaag.


Actie:
De ambassadeur in dit project was de controller. De verantwoordelijkheid voor de uitvoer had ik. De projectgroep is gestart met de inventarisatie van alle administratieve taken (bedrijfsbureau, personeelszaken, financiële zaken). Vervolgens een ontwerp gemaakt van de nieuwe situatie. Na het ontwerp heb ik de Pilot voorbereid en hieraan leiding gegeven.
Het betrof hier o.a.: inzicht krijgen in processen en individuele agenda’s, coachen van teamleden, coachen van medewerkers, deadlines bewaken.

Resultaat:
Na een succesvolle voorbereiding is de Pilot met slechts één dag vertraagd van start gegaan. In de Pilot zijn kleine problemen opgelost en heb ik de basis gelegd voor de uitrol van de totale reorganisatie.


Opleiding interimmanager

2007-2008 BSL (Business School Lausanne)/Ambition Academy MBA (incl. Real Life Business Program)

1999-2002 Nyenrode, Doctoraal Information Management Controlling (Theoretisch kader, excl. scriptie)

1996-1997 Nyenrode, Adaptie fase 2 (twee certificaten)

1990-1995 Windesheim, HEAO-ACC-RA

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Integer, Analytisch, Stressbestendig, Helikopterview, Hands on, Ondernemeingssensitiviteit, Conceptuele flexibiliteit

Talenkennis interimmanager

Nederlands uitstekend
Engels voldoende
Duits sprekend

Overig

In 2007 heb ik met mijn project de Torex ICT Award tijdens de Retail Jaarpijsgala in ontvangst mogen nemen. Deze prijs heb ik ontvangen voor SafePay, een gesloten Cash Management Systeem. Dit project was bijzonder omdat wij het proces t.a.v. contant geld beheersbaar en veilig hebben gemaakt.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :