Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim-, project- en programmamanager

interim-, project- en programmamanager

Werkervaring interimmanager

Samenvatting relevante opdrachten

> Rol : Interim Manager Productiebesturing
Opdrachtgever : Belastingdienst
Resultaat : Primair verantwoordelijk geweest voor het opstellen en uitvoeren van de veranderstrategie binnen het bedrijfsonderdeel B/CA voor het gebied productiebesturing. Focus van de verandering lag op drie gebieden: organisatorische veranderingen, implementatie van standaards & richtlijnen en oplossen/voorkomen urgente knelpunten in de bedrijfsvoering. Tevens lid taskforce Toeslagen.
In de laatste fase van de opdracht heb ik nieuwe plannen ontwikkeld voor het onderbrengen van het project Productiebesturing binnen het programma Complexiteitsreductie.
Tools/methodiek: BPR, Prince II, SAP, Workflow management, CMM, Value Chain, RACI.
Jaar : 2006 – 2007

> Rol : Projectmanager/Business Architect productiebesturing
Opdrachtgever : Belastingdienst
Resultaat : De Belastingdienst wilde de bedrijfsprocessen beter bestuurbaar maken op een manier die overeenkomt met een fabrieksmatig fabricage proces.
In een half jaar heb ik, in overleg met Belastingdienst medewerkers, een concept architectuur en veranderaanpak opgesteld om deze doelstelling mogelijk te maken.
Deze architectuur is goedgekeurd door de Groepsraad en DGBel, waarna verdere uitwerking van de aanpak heeft plaatsgevonden.
Tools/methodiek: BPR, Prince II, Solution Architecture, CMM, Business Cases, Value Chain (Porter)
Jaar : 2005-2006

> Rol : Verandermanager
Opdrachtgever : ISC Noordoost
Resultaat : Als verandermanager tijdelijk de plotseling opgestapte programmamanager vervangen en in samenwerking met zowel regiodirectie als korpsleidingen van de verschillende regio’s een nieuwe migratiestrategie uitgewerkt. Primair aandachtsgebied: migratie van de ICT voorzieningen van zeven regio’s en implementeren van een nieuwe beheersorganisatie.
Tools/methodiek: Prince II, PMBOK, ITIL, Intranet, Internet, Outsourcing
Jaar : 2005

> Rol : Projectmanager Applicatiemigratie & Specials
Opdrachtgever : UWV

Resultaat : Binnen een programma voor vervanging van de KA-infrastructuur verantwoordelijk voor de migratie van 1600 applicaties. Vervolgens binnen hetzelfde programma projectmanager van de zogenaamde “Specials”. Dit waren ca. zestien verschillende deelprojecten die onder de kwalificatie complex of tijdkritisch vielen. Het betrof hier zowel infrastructurele als softwarematige onderwerpen. In deze functie leiding gegeven aan tien deelprojectleiders. De totale omvang van het programma bedroeg ca. €100.000.000,- en had betrekking op 22.000 werkplekken. Outsourcing van het beheer maakte deel uit van de opdracht. Alle processen dienden daartoe volgens ITIL te worden opgesteld.
Het project verkeerde op het moment van de start van mijn werkzaamheden in kritieke toestand. In vrijwel dagelijks overleg met de directie van zowel UWV als leverancier nieuwe aanpak vastgesteld en ingeregeld.
Tools/methodiek: Prince II, ISPL, ITIL, Outsourcing
Jaar : 2004-2005

> Rol : Manager Exitkosten
Opdrachtgever : UWV
Resultaat : Overgang van de KA-infrastructuur van zes naar één leverancier betekende vroegtijdig opzeggen van de verschillende raam- en deelovereenkomsten. Met een team van specialisten de verschillende contractuele aspecten onderzocht en de eerste stappen voor afbouw van de contracten en relaties en overgang van verantwoordelijkheden uitgevoerd.
Tools/methodiek: ISPL, Contract management
Jaar : 2004

> Rol : Manager Print Copy Faciliteiten
Opdrachtgever : UWV
Resultaat : Het UWV is een organisatie waar op grote schaal (>300 mio) afdrukken per jaar worden geproduceerd. Het aantal apparaten dat gebruikt wordt voor de verwerking bedraagt meer dan 8.000 en verschillende outputmanagement systemen maken deel uit van de ondersteunende infrastructuur. Hiermee is het UWV de op twee na grootste verbruiker van printfaciliteiten van Nederland. De opdracht omvatte het normaliseren van deze infrastructuur en realiseren integratie van de voormalige UWV bedrijfsonderdelen, GAK, Cadans, SFB en USZO om verdere Europese aanbesteding van producten en diensten mogelijk te maken. Na het opstellen van een referentiearchitectuur een stappenplan ontwikkelt waarvan de eerste fase de normalisatie betrof. Gedurende de transitie naar de genormaliseerde situatie was het ook van belang de continuïteit van de bestaande voorzieningen in stand te houden om de dagelijkse productiecapaciteit te kunnen blijven garanderen.
Zowel centraal als lokaal zijn de noodzakelijke ITIL procedures opgesteld en geïmplementeerd volgens het nieuwe beheer concept.
Tools/methodiek: Prince II, ISPL, Internet, Intranet, Outsourcing, ITIL, outputmanagement.
Jaar : 2003 – 2004

> Rol : Management Consultant
Opdrachtgever : T-Systems
Resultaat : Ondersteunen van het management team van T-Systems Nederland (Debis) bij de transitie van een functionele organisatie naar een productgericht business model.
Tools/methodiek: coaching, workshops.
Jaar : 2002

> Rol : Integratie- en Operationsmanager
Opdrachtgever : Heineken
Resultaat : Begeleiden van de implementatie van een nieuw supply chain model voor de gehele organisatie. (ca. 600 gebruikers, 12 locaties).
Tijdens de laatste fase van het project de implementatieteams aangestuurd en de overdracht begeleid.
Na overdracht van het beheer aan de nieuw opgerichte beheersorganisatie als Operations manager het functionele- en SAP-beheer ingericht conform de CMM en ITIL-richtlijnen. Hiervoor is een afdeling Supply Chain Management van 32 personen opgericht waarvan ik ca. vier maanden interim manager ben geweest.
Tools/methodiek: ITIL, contractmanagement, SAP, Internet
Jaar : 2001 – 2002

> Rol : Audit / Mediator
Opdrachtgever : Kender Thijssen / Rexam Glass
Resultaat : De overname van het beheer en support door Kender Thijssen bleek niet aan de verwachtingen van de klant te voldoen.
Middels workshops de aanpak geëvalueerd, de wederzijdse verwachtingen wederzijds inzichtelijk gemaakt en in overleg met de beide partijen een plan opgesteld om de outsourcing te completeren.
Tools/methodiek: workshops, outsourcing,
Jaar : 2001

> Rol : Contractmanager
Opdrachtgever : ECT
Resultaat : Selectie- en offertetraject begeleid ten behoeve van een hardware migratie bij ECT. Tevens het project georganiseerd en de interne communicatie verzorgd. Ook de inkoop- lease-, en outsourcingcontracten opgesteld en afgestemd met betrokken partijen.
Tools/methodiek: Prince II, ISPL, Outsourcing
Jaar : 2001

> Rol : Docent Leergang Projectmanagement
Opdrachtgever : ICT Organisatie
Resultaat : Voor een ICT organisatie een 12-delige training sales/projectmanagement ontwikkeld om de vaardigheden op commercieel en operationeel gebied te verbeteren. De training was primair gericht op de acquisitie- en offertefase van projecten.
Jaar : 2001

> Rol : Management Consultant
Opdrachtgever : Wizzl (Nederlandse Spoorwegen)
Resultaat : Voor Wizzl, een NS retail-dochterorganisatie, de implicaties van een nieuwe business strategie, voor de ICT omgeving uitgewerkt. Op basis van deze evaluatie een aanpak en businessplan verder uitgewerkt.
Jaar : 2000 – 2001

> Rol : Programma Manager
Opdrachtgever : Rexam Glass
Resultaat : Verantwoordelijk voor de volledige implementatie van een zevental SAP modules, Euro migratie, realisatie van een nieuwe artikelstructuur en de ontwikkeling van een tweetal applicatie-interfaces.
Belangrijk deel van de opdracht was het coördineren en aansturen van vijf subcontractors, inclusief de Duitse systeemintegrator en de Zweeds/Engelse SAP specialisten. Verantwoordelijk voor zowel de projectorganisatie als de veranderingen in de organisatie.
De aanpak moest, en heeft, model gestaan voor een vijftal nog uit te voeren gelijksoortige implementaties in andere landen.
Project afgerond binnen tijd, budget en kwaliteit.
Jaar : 1999 – 2000

► Functie : Project- en programmamanager, Adjunct Project Management Director
Opdrachtgever : Digital Equipment / Compaq Computer
Resultaat :
Jaar : 1994 – 1999

> Rol : Programma manager
Opdrachtgever : Euronext
Resultaat : Voor Euronext was het van strategisch belang de oude, in Cobol gebouwde handelssystemen, te koppelen aan moderne trading faciliteiten. Dit moest worden gerealiseerd door een object georiënteerde API (Application Programming Interface) te ontwikkelen. Deze API zou zowel professionele platforms, direct access brokers en particulieren de mogelijkheid moeten geven via een willekeurige interface direct te handelen op de beursvloer. Na bestudering van een aantal Europese en Amerikaanse beurzen is een demo ontwikkeld die aan toonde dat een object georiënteerde omgeving garantie en gelijkwaardig- heid van transactie garandeerde.
Na het testen van deze demo is besloten een pilot omgeving te ontwikkelen.
Ik ben verantwoordelijk geweest voor de eerste twee fasen, demo en pilot. Samen met een team specialisten vanuit Europa en van Euronext is de interface beschreven en getoetst. Ook de procedurele-, financiële- en juridische aspecten van deze nieuwe technologie zijn nader uitgewerkt.
Nadat alle testen en studies waren uitgevoerd en de beschrijving van alle bovengenoemde aspecten compleet was is vervolgens de definitieve API van “scratch” af aan ontwikkeld om mogelijke fouten, slordigheden en inefficiënte oplossingen te voorkomen.
Jaar : 1998 – 1999

> Rol : Projectmanager
Opdrachtgever : Philips Semiconductors
Resultaat : Verantwoordelijk geweest voor de integratie van de deelprojecten bij de bouw van de Philips semiconductor fabriek in Nijmegen. In samenwerking met een aantal Amerikaanse partners de productiebesturing ontwikkeld voor een nieuwe chipfabriek. Door de vereiste flexibiliteit in de fabriek en de steeds verder ontwikkelde semiconductor technologie zijn verschillende processen en systemen geheel nieuw ontwikkeld en gepatenteerd. Hierdoor was het mogelijk om hoge volumes en een minimale foutmarge mogelijk te maken maar ook om Philips de flexibiliteit te bieden om kleinere series van gespeciali-seerde chips te ontwikkelen.
Jaar : 1997

> Rol : Programmamanager
Opdrachtgever : Seatrade Reefer Charterers
Resultaat : Seatrade is een van de drie grootste charterers ter wereld. Om hun marktaandeel te vergroten was het noodzakelijk ook containerdiensten aan te bieden in combinatie met Reefer (m.n. koel- en vries) transporten. Het was tevens van belang de schepen 7x24 uur sneller een efficiënter aan te sturen op hun reis over de oceanen. Aangezien er geen standaard oplossingen beschikbaar waren voor deze problematiek is ervoor gekozen om samen met een Noorse maatschappij nieuwe programmatuur te ontwikkelen. Het uiteindelijke standaard product is commercieel op de markt gezet en inmiddels in gebruik bij een groot aantal charterers. De basis en de specifieke en meer specifieke delen zijn in gebruik genomen door Seatrade. De totale ontwikkeling heeft ca. drie jaar geduurd. De eerste negen maanden verantwoordelijk geweest van contractfase tot aan de oplevering van de eerste modules. Vanaf het tweede jaar op parttime basis betrokken gebleven in verband met continuïteit en algemene feedback.
Jaar : 1996 – 1998

►

Opleiding interimmanager

 1983 HTS Bouwkunde
 1987 AMBI
 1996 PMI Projectmanagement
 2003 SCIA Business Architect


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Al meer dan 20 jaar ben ik werkzaam in de ICT-wereld in zowel advies-, lijn-, project-, en interim-management functies voor verschillende organisaties en branches.
Het accent van de werkzaamheden lag veelal bij projectmatige activiteiten en organisatorische veranderingen.
Voor zowel Cap Gemini als Digital Equipment heb ik als eindverantwoordelijk projectmanager veel “fixed price/date” integratieprojecten uitgevoerd die in waarde varieerde van vijf tot meer dan vijfenveertig miljoen Euro. Ook ben ik regelmatig ingesprongen als “crisis” manager om projecten weer op de rails te krijgen, veelal op de stoel van de opdrachtgever.
De door mij uitgevoerde activiteiten raakten een breed gebied, variërend van softwareontwikkeling, systeemintegratie en organisatorische veranderingen tot het opzetten van beheerorganisaties, het outsourcen van bedrijfsonderdelen of implementatie van nieuwe technologieën en/of bedrijfsactiviteiten.
Op het gebied van projectmanagement en businessarchitectuur verzorg ik naast mijn dagelijkse werkzaamheden regelmatig voordrachten en lezingen.
Tevens ben ik als docent Organisatie, Beleid & Management verbonden aan de Universiteit Utrecht, faculteit Informatica, voor de vakgroep Informatiekunde.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels

Overig

Functie : Manager Informatie Technologie
Opdrachtgever : Ahrend Kantoorartikelen en Samko Office Supplies (België)
Resultaat :
Jaar : 1992 – 1994

► Functie : Projectleider
Opdrachtgever : Cap Gemini Nederland
Resultaat :
Jaar : 1988 – 1992

► Functie : Hoofd Automatisering
Opdrachtgever : BAM bv
Resultaat :
Jaar : 1985 – 1988


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :